مراقبت های بعد از جراحی گوش بسیار حائز اهمیت است. درد و مشکلات مربوط به عفونت و تورم در صورت دنبال کردن دقیق دستورالعمل ها به حداقل خواهد رسید. گاهی اوقات تاثیرات بعد از جراحی، بسیار جزئی می باشد. بنابراین به کار گیری تمام این دستورالعمل ها ضروری نمی باشد.

موفقیت در جراحی به جراح و بیمار وابسته است. اگر بیماران به درستی بعد از جراحی از خود مراقبت نکنند، بهترین جراح روی زمین هم نمی تواند نتایج رضایت بخشی را خلق نماید. به منظور دستیابی به تمامی تغییرات مثبت مرتبط با جراحی زیبایی گوش ، بیمار باید به فرایند ریکاوری با دقت توجه نماید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

بلافاصله بعد از جراحی زیبایی گوش

1. به مدت 24 ساعت بعد از جراحی، یکی از دوستان یا نزدیکان باید در کنار شما بوده و از شما مراقبت کند.
  2. استراحت الزامی می باشد.
  3. پانسمان روی سر و گوش در جلسه فالوآپ، 24 ساعت بعد از جراحی برداشته می شود.
  4. حداقل به مدت یک هفته، در زمان استراحت، در حالت لم داده باشید و سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. سعی کنید به پهلو یا به روی صورت نخوابید.
  5. فعالیت های خود را در روز جراحی و چندین رو بعد از جراحی محدود کنید. 7 تا 10 روز بعد از جراحی، می توانید فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید.
  6. بر روی محل های جراحی، کمپرس یخ قرار دهید.
  7. اگر به طور ناگهانی از حالت دراز کشیده بلند شوید، احساس سرگیجه می کنید. به آرامی بلند شوید. اگر در زمان بلند شدن احساس سرگیجه کردید، بلافاصله دوباره دراز بکشید.
  8. سه بار در روز با یک گوش پاک کن آغشته به پراکسید هیدروژن بخیه های پشت گوش را تمیز کنید. سپس بر روی بخیه ها مقداری وازلین یا پماد باسیتراسین قرار دهید. بخیه های پشت گوش جذبی هستند و چرب نگه داشتن آن ها، به سرعت یافتن فرایند کمک می کند.
  9. در صبح روز بعد از جراحی، یک هدبند بر روی سر شما قرار داده می شود. سعی کنید در 2 هفته اول بعد از جراحی مدام آن را بر سر داشته باشید. حفظ گوش ها در موقعیت جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. در موقع حمام کردن، از شامپوی ملایم استفاده کنید.
  10. اگر بخیه ها غیر جذبی باشند، 7 روز بعد از جراحی کشیده می شوند.
  11. در صورت داشتن علائم خونریزی با تداوم بیش از 10 دقیقه، عفونت، قرمزی، تب، ترشحات غیر عادی یا درد شدید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

تورم بعد از اتوپلاستی

تورم در بیماران مختلف متفاوت است. در 3 تا 4 روز اول بعد از جراحی، قبل از فروکش کردن، این تورم به حداکثر میزان خود می رسد. تورم ظرف 2 تا 3 هفته فروکش خواهد کرد.

بی رنگ شدن کبودی

کبودی نیز در افراد مختلف متفاوت است. بخش عمده کبودی و بیرنگ شدن نیز در 2 هفته اول فروکش می کند.

بی حسی بعد از اتوپلاستی

پس از جراحی گاهی گوش های شما بی حس می شود. این طبیعی بوده و در هفته های پیش رو فروکش می کند. گاهی حس های غیر طبیعی، سوزن سوزن شدن، مورمور شدن و گاهی درد ملایم اتفاق می افتد که با گذر زمان بهبود می یابد.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

افسردگی بعد از اتوپلاستی

ورود به یک دوره افسردگی ملایم بعد از جراحی زیبایی بسیار طبیعی می باشد. این اغلب در هفته دوم بعد از جراحی زمانی که هنو بخشی از تورم و کبودی بر جای مانده و بیمار نسبت به نتایج نهایی اضطراب دارد، اتفاق می افتد. این موقعیت موقتی بوده و بهبود خواهد یافت.

محدودیت ها

• حداقل تا 2 هفته ورزش سنگین انجام ندهید
  • تا 3 هفته اجسام سنگین بلند نکنید.
  • تا 2 هفته از پوشیدن لباس هایی که از ناحیه سر از تن در آورده می شوند خودداری کنید.
  • تا 2 هفته از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • تا 6 هفته ورزش های سنگین انجام ندهید.