مراقبت های بعد از جراحی گوش بسیار حائز اهمیت است. درد و مشکلات مربوط به عفونت و تورم در صورت دنبال کردن دقیق دستورالعمل ها به حداقل خواهد رسید. گاهی اوقات تاثیرات بعد از جراحی ، بسیار جزئی می باشد. بنابراین به کار گیری تمام این دستورالعمل ها ضروری نمی باشد. موفقیت در جراحی به جراح و بیمار وابسته است. اگر بیماران به درستی بعد از جراحی از خود مراقبت نکنند ، بهترین جراح روی زمین هم نمی تواند نتایج رضایت بخشی را خلق نماید. دکتر شادی جوادی ، بهترین جراح اتوپلاستی در رشت ، توصیه می کند به منظور دستیابی به تمامی تغییرات مثبت مرتبط با جراحی زیبایی گوش ، بیمار به فرایند ریکاوری با دقت توجه نماید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر شادی جوادی

بلافاصله بعد از جراحی و نکات مهم در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی گوش

1. به مدت 24 ساعت بعد از جراحی ، یکی از دوستان یا نزدیکان باید در کنار شما بوده و از شما مراقبت کند.
  2. استراحت الزامی می باشد.
  3. پانسمان روی سر و گوش در جلسه فالوآپ ، 24 ساعت بعد از جراحی برداشته می شود.
  4. حداقل به مدت یک هفته ، در زمان استراحت ، در حالت لم داده باشید و سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. سعی کنید به پهلو یا به روی صورت نخوابید.
  5. فعالیت های خود را در روز جراحی و چندین رو بعد از جراحی محدود کنید. 7 تا 10 روز بعد از جراحی ، می توانید فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید.
  6. بر روی محل های جراحی ، کمپرس یخ قرار دهید.
  7. اگر به طور ناگهانی از حالت دراز کشیده بلند شوید ، احساس سرگیجه می کنید. به آرامی بلند شوید. اگر در زمان بلند شدن احساس سرگیجه کردید ، بلافاصله دوباره دراز بکشید.
  8. در مراقبت های بعد از جراحی گوش باید سه بار در روز با یک گوش پاک کن آغشته به پراکسید هیدروژن بخیه های پشت گوش را تمیز کنید. سپس بر روی بخیه ها مقداری وازلین یا پماد باسیتراسین قرار دهید. بخیه های پشت گوش جذبی هستند و چرب نگه داشتن آن ها ، به سرعت یافتن فرایند کمک می کند.
  9. در صبح روز بعد از جراحی ، یک هدبند بر روی سر شما قرار داده می شود. سعی کنید در 2 هفته اول بعد از جراحی مدام آن را بر سر داشته باشید. حفظ گوش ها در موقعیت جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. در موقع حمام کردن ، از شامپوی ملایم استفاده کنید.
  10. اگر بخیه ها غیر جذبی باشند ، 7 روز بعد از جراحی کشیده می شوند.
  11. در صورت داشتن علائم خونریزی با تداوم بیش از 10 دقیقه ، عفونت ، قرمزی ، تب ، ترشحات غیر عادی یا درد شدید ، بلافاصله با بهترین متخصص گوش و حلق و بینی رشت ، تماس بگیرید.

بررسی علائم رایج بعد از جراحی زیبایی گوش

تورم بعد از اتوپلاستی

تورم در بیماران مختلف متفاوت است. در 3 تا 4 روز اول بعد از جراحی ، قبل از فروکش کردن ، این تورم به حداکثر میزان خود می رسد. تورم ظرف 2 تا 3 هفته فروکش خواهد کرد.

بی رنگ شدن کبودی

کبودی نیز در افراد مختلف متفاوت است. بخش عمده کبودی و بیرنگ شدن نیز در 2 هفته اول فروکش می کند.

بی حسی بعد از اتوپلاستی

پس از جراحی گاهی گوش های شما بی حس می شود. این طبیعی بوده و در هفته های پیش رو فروکش می کند. گاهی حس های غیر طبیعی ، سوزن سوزن شدن ، مورمور شدن و گاهی درد ملایم اتفاق می افتد که با گذر زمان بهبود می یابد.

افسردگی بعد از اتوپلاستی

ورود به یک دوره افسردگی ملایم بعد از جراحی زیبایی بسیار طبیعی می باشد. این اغلب در هفته دوم مراقبت های بعد از جراحی گوش ، زمانی که هنو بخشی از تورم و کبودی بر جای مانده و بیمار نسبت به نتایج نهایی اضطراب دارد ، اتفاق می افتد. این موقعیت موقتی بوده و بهبود خواهد یافت.

مراقبت های بعد از جراحی گوش - دکتر شادی جوادی

نکات مهم در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی گوش

• توصیه می شود به مدت 2 هفته قبل و بعد از جراحی گوش در رشت ، از گرفتن حمام آفتاب خودداری نمایید. و حتما هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از مصرف سیگار و نیکوتین اجتناب کنید ؛ چرا که مصرف دخانیات روند بهبودی را به تاخیر می اندازد و همچنین عوارض مخربی را به همراه دارد.
  • از مصرف مکمل های گیاهی ، داروهای که موجب رقیق کردن خون می شود مثل داروی آسپرین و ویتامین ای ، ایبوپروفن ، موترین و غیره باید خودداری شود. مصرف قرص مولتی ویتامین در دوره نقاهت جراحی اتوپلاستی در رشت ، مانعی ندارد.
  • رژیم غذایی سبکی داشته باشید و سعی کنید از غذاهای نرم استفاده نمایید چرا که جویدن زیاد و طولانی مدت منجر به احساس درد در نواحی گوش ها می شود. مصرف ژله ، فرنی ، انواع سوپ ها و آش ها در این دوران توصیه می شود. بعد از 48 ساعت می توانید رژیم روزانه خود را داشته باشید.
  • برای کاهش ورم و تسکین درد گوش ها می توانید از کیسه یخ به صورت غیر مستقیم استفاده نمایید.
  • در هنگام فعالیت های ورزشی و خوابیدن به مدت 6 الی 8 هفته بعد از جراحی زیبایی گوش در رشت ، توصیه می شود از هدبند استفاده نمایید.
  • در مراقبت های بعد از جراحی گوش ، حتما به صورت روزانه پیاده روی سبک و کوتاهی داشته باشید این کار از ایجاد لخته خون ، یبوست جلوگیری کرده و به کاهش تورم کمک زیادی می کند.
  • در صورتی که مشغول به کار و یا تحصیل هستید ، باید بدانید که حداقل به یک هفته استراحت در منزل بعد از جراحی نیاز دارید.
  • به دلیل مصرف مسکن ها و استفاده از داروی بیهوشی ، رانندگی کردن تا 48 ساعت ممنوع است.
  • به مدت 1 ماه باید از انجام فعالیت و یا استفاده از مواردی که موجب خم شدن گوش ها می شود ، اجتناب نمایید.
  • جای بخیه های خود را تمیز نگه دارید و مراقبت باشید تا دچار عفونت نشوید.
  • بعد از برداشتن باند توسط دکتر گوش و حلق و بینی خوب در رشت ، می توانید به آرامی موهای خود را با شامپو بچه بشویید.

توجه به مواد غذایی مصرفی از مراقبت های بعد از اتوپلاستی

بعد از جراحی زیبایی گوش ، پزشک در جلسه مشاوره ای نوع غذاهای مصرفی و خوراکی هایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید را برای شما مشخص خواهد کرد ؛ اما به طور کلی ، باید بدانید که بهتر است که از رژیم غذایی سبک و متوازنی استفاده کرده تا در مراقبت های بعد از اتوپلاستی موثر واقع شوید .

غذاهای نرم و ملایم : پس از جراحی ، بهتر است به مصرف غذاهای نرم و آسان بپردازید ، که این خوراکی ها شامل غذاهایی مانند سوپ ، پوره میوه ، سبزیجات ، ماست ، پنیر نرم و مربا می باشند.

غذاهای پروتئینی با کمترین چالش در بلعیدن : برای اطمینان از تامین پروتئین مورد نیاز بدن ، می ‌توانید از مواد غذایی مانند مرغ ، ماهی ، تخم مرغ پخته و لبنیات پروتئینی استفاده کنید ؛ اما از مصرف موادی مانند گوشت قرمز یا موادی که نیاز به جویدن زیاد دارند ، پرهیز کنید.

مواد غذایی که التهاب را افزایش نمی ‌دهند : در نظر داشته باشید که برخی از مواد غذایی ممکن است التهاب ‌ها را تشدید کرده و بازسازی نواحی زخم شده را پس از جراحی را کندتر کنند . به عنوان مثال ، مصرف موادی مانند غذاهای چرب ، فست فودها ، شیرین کننده‌ های مصنوعی و غذاهای سفت برای شما ضرر دارد .

میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی ‌اکسیدان‌ : مصرف میوه ‌ها و سبزیجاتی که غنی از ویتامین‌ ها و مواد آنتی‌اکسیدانی هستند ، می ‌تواند در فرآیند بهبودی پس از جراحی مفید باشد . این مواد شامل میوه‌ های تازه، سبزیجات رنگارنگ و آبمیوه‌ های طبیعی هستند .

حال که با تغذیه مناسب از مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوش آشنا شدید ، حتماً به توصیه‌ های پزشک خود توجه کرده و در صورتی وجود هرگونه سوال در این پروسه ، از او راهنمایی بخواهید.

رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی در رابطه با ورزش کردن

تورم و درد : پس از جراحی ، ممکن است نواحی اطراف گوش تورم داشته و درد و ناراحتی اندکی توسط بیمار احساس شود . انجام ورزش ‌های شدید ممکن است این تورم را افزایش دهند و باعث درد بیشتر شوند ، به همین دلیل به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوش ، انجام آن را به تعویق بیندازید.

خونریزی و التهاب : ورزش ‌های پر خطر ممکن است خونریزی را افزایش دهند و در برخی موارد می ‌توانند منجر به التهاب و عفونت شوند.

ترمیم عضلات و بافت‌ ها : در برخی موارد ، انجام ورزش زود هنگام می‌ تواند فرآیند ترمیم بافت ‌ها و عضلاتی را که در طول جراحی آسیب دیده ‌اند، مختل کند.

تغییر شکل : انجام ورزش ‌های خاصی که فشار زیادی را به محل جراحی وارد می کنند به هیچ عنوان توصیه نمی شود ؛ زیرا ممکن است شکل و فرم گوش ها تحت تأثیر قرار گیرد به گونه که نتیجه نهایی دور از انتظار بیمار می شود .

بالا رفتن احتمال برخورد ضربه و آسیب‌ های فیزیکی به گوش : انجام ورزش های تماسی می توانند بر احتمال خطر برخورد ضربه به گوش ها را افزوده و منجر به پاره شدن بخیه ها شوند . از همین رو اگر اینگونه فعالیت ها را به طور حرفه ای دنبال می کنید ، حتما برای شروع مجدد آن با پزشک خود مشورت کنید .

زمان مناسب برای شروع مجدد ورزش پس از جراحی به فرآیند ترمیم و وضعیت گوش های فرد بستگی دارد ؛ اما باید بداندید که در صورت رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی ، نه تنها انجام ورزش برای شما خطرناک نیست بلکه بر سرعت بهبودی شما می افزاید . برخی از جراحی ‌های زیبایی ممکن است نیاز به دوره ترمیم طولانی ‌تری داشته باشند ؛ بنابراین شما باید منتظر بمانید تا پزشک یا جراح شما مجوز و توصیه ‌های لازم را برای شروع مجدد ورزش به شما بدهد. به طور معمول ، برخی از فعالیت ‌های ورزشی سبک مانند پیاده ‌روی یا یوگا ، می توانند مدتی بعد از انجام جراحی توسط فرد از سر گرفته شوند ؛ زیرا خطر خاصی را برای بیمار به همراه ندارد .