جراحی آندوسکوپیک بینی روندی است که طی آن پزشک به بررسی و معاینه بینی و سینوس ها می پردازد. این عمل با استفاده از یک لوله باریک و انعطاف پذیر که یک دوربین کوچک و سبک به آن متصل است (آندوسکوپ) انجام می شود. پزشک متخصص گوش و حلق و بینی جراحی بینی آندوسکوپیک را انجام می دهد.

جراحی آندوسکوپیک بینی

چه زمانی جراحی آندوسکوپیک بینی انجام می شود؟

درصورتی که پزشک معالج درباره مشکلات و اختلالات زیر به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد، برای فرد آندوسکوپی بینی انجام می دهد:

• گرفتگی بینی
  • انسداد بینی
  • عفونت بینی و سینوسی
  • پولیپ بینی
  • تومورهای بینی
  • خونریزی از بینی
  • از دست دادن حس بویایی
  • ترشح مایع مغزی نخاعی

آندوسکوپی می تواند نتایج دقیقی را ارائه دهد. به طور مثال قادر به شناسایی محل خونریزی و تورم بافت بینی می باشد. همچنین برای بررسی و معاینه های توده هایی که ممکن است سرطانی باشند ، به کار می رود. در بعضی موارد از آندوسکوپی بینی به عنوان یک روند درمانی استفاده می شود. به طور مثال برای خارج کردن یک شی خارجی از بینی کودکان ، از آندوسکوپی استفاده می شود. همچنین پزشک مربوطه ممکن است برای بررسی روند درمانی اختلالات بینی یا سینوسی انجام اندوسکوپی بینی را توصیه کند. بدین صورت که او با انجام آندوسکوپی به روند بهبود و کوچک شدن پولیپ بینی پی می برد.

علت انجام جراحی آندوسکوپیک بینی

جراحی سینوس یکی از دلایل اصلی انجام آندوسکوپی بینی است. ممکن است شما علائمی همچون انسداد بینی ، ترشحات سبز و زرد رنگ از بینی و درد در ناحیه صورت را دارا باشید. پزشک معالج شما می تواند از این شیوه برای بررسی و معاینه تورم و پولیپ استفاده کند. همچنین ممکن است از ناحیه عفونت کرده ، نمونه برداری انجام دهد. این عمل می تواند به تشخیص عفونت و ارائه بهترین روند درمانی کمک کند. متخصص گوش و حلق و بینی در صورت لزوم می تواند از آندوسکوپ برای انجام یک پروسه نیمه تهاجمی استفاده کند. این عمل به درمان عفونت های سینوسی ، پولیپ بینی و تومورهای بینی کمک می کند. جراحی به وسیله ابزار کوچکی انجام می شود و به ایجاد برش های خارجی نیاز ندارد.

مراحل آماده سازی برای آندوسکوپی بینی

1. پیش از پروسه ، پزشک معالج را نسبت به داروهای مصرفی خود آگاه کنید؛ زیرا ممکن است از شما بخواهد مصرف برخی از آن ها ، مانند داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید.
  2. قبل از انجام آندوسکوپی به میزان کافی مایعات و غذا مصرف کنید.
  3. پزشک پیش از آندوسکوپی از داروی ضد احتقان استفاده خواهد کرد. این دارو سبب کاهش تورم شده و عبور آندوسکوپ از بینی و سینوس ها را تسهیل می کند. ممکن است جراح بینی از داروی بی حسی نیز استفاده کند.

هرچند در برخی موارد خاص ، پزشک متخصص از بکار بردن این چنین داروها صرف نظر می کند.

نحوه انجام جراحی آندوسکوپیک بینی

• برای انجام آندوسکوپی ، بر روی صندلی جراحی ، به صورت کاملاً صاف می نشینید.
  • پس از بی حس کردن ناحیه مورد نظر ، پزشک آندوسکوپ را وارد یکی از مجراهای تنفسی می کند.
  • در این هنگام امکان دارد کمی درد احساس کنید. در این صورت می توانید پزشک خود را از این موضوع آگاه سازید تا از داروی بی حسی بیشتری استفاده کند.
  • در یکی از سوراخ های بینی ، پزشک آندوسکوپ را به سمت جلو حرکت می دهد تا بخشی از حفره بینی و سینوس را مشاهده کند.
  • او 2 بار این مرحله را در یک طرف بینی انجام می دهد تا قسمت های مختلف حفره بینی را معاینه کند.
  • سپس همین کار را در قسمت دیگر بینی تکرار می کند.
  • در صورت نیاز ، پزشک از بافت بینی نمونه برداری انجام می دهد.

معمولاً آندوسکوپی اطلاعات مورد نیاز برای ارائه روند درمانی را برای پزشک فراهم می کند. در غیر این صورت ، ممکن است وی از شما بخواهد که آزمایش های بیشتری مانند سی تی اسکن انجام دهید. جراحی آندوسکوپیک بینی نهایتاً 15 دقیقه زمان ببرد. درصورتی که همزمان با آن پروسه ای دیگر نیز انجام شود ، 45 دقیقه به طول می انجامد.

مزایای انجام آندوسکوپی بینی

• مهم ترین مزیت این پروسه این است که از حفره بینی و اختلالات آن تصویر شفافی ارائه می دهد.
  • جراحی آندوسکوپیک بینی یک روند نیمه تهاجمی است و در پروسه آن از هیچ گونه اشعه ای استفاده نمی شود.
  • در مقایسه با سی تی اسکن ، اندوسکوپی بینی می تواند تغییرات نامحسوس مانند ناهنجاری در غشاء مخاط بینی ، تورم و التهاب را شناسایی کند.
  • از آندوسکوپی برای پروسه های دیگری همچون بیوپسی نیز استفاده می شود.

ریسک و خطرات احتمالی جراحی آندوسکوپیک بینی چیست؟

به طور کلی این روند ایمن است اما ممکن است عوارض احتمالی در پی داشته باشد که بهتر است نسبت به آن ها اگاهی داشته باشیم:

• خون دماغ شدن
  • ضعف کردن
  • واکنش شدید به داروی ضد احتقان یا بی هوشی

دوره ریکاوری

مدت دوره ریکاوری و میزان درد در افراد مختلف ، متفاوت است. برخی از بیماران در مدت ریکاوری هیچ گونه احساس دردی نداشته اند و فقط ناحیه بینی آنان کمی متورم شده است. اما تعداد بیشتری از بیماران با درد خفیفی رو به رو شده اند. بسیاری از بیماران بلافاصله پس از آندوسکوپی می توانند به فعالیت های روزانه خود بپردازند. نکاتی که لازم است بعد از جراحی آندوسکوپی بینی رعایت شود :

• خونریزی 3 الی 5 روز بعد از عمل طبیعی بوده و در صورت وجود خونریزی می توانید با دستمال به آرامی آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان دستمال یا هر شی دیگری را به داخل بینی خود فرو نکنید. از فین کردن نیز لازم است در این مدت خودداری شود. در صورتی که خونریزی شما متوقف نمی شود ، می توانید از قطره یا اسپری فنیل افرین استفاده کنید. در مواردی که خونریزی شدید باشد لازم است حتما به پزشک اطلاع داده شود.
  • کمی احساس درد در ناحیه بینی و سینوس ها بعد از جراحی وجود دارد که با مصرف مسکن ها قابل کنترل کردن می باشد. برای تسکین درد می توانید از استامینوفن ساده استفاده کنید و از مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن خودداری نمایید.
  • توصیه می شود به مدت 1 هفته استراحت کنید و از رفتن به محل کار خودداری کنید. همچنین برای استراحت کردن و خوابیدن لازم است چند بالش در زیر سر خود قرار دهید تا سر بالا تر از بدن قرار بگیرد و به صورت طاق باز بخوابید.
  • ترشح و گرفتگی بینی ممکن است تا 2 الی 3 هفته بعد از جراحی ادامه داشته باشد.
  • سرفه و عطسه را با دهان باز انجام دهید.
  • همچنین لازم است از رفتن به استخر به مدت 6 هفته خودداری کنید.
  • از آنتی بیوتیک و داروهای تجویز شده توسط پزشک به موقع استفاده کنید.
  • از خم کردن سر ، بلند کردن اشیا سنگین و انجام فعالیت های سخت تا زمان بهبودی خودداری کنید.
  • در صورتی که تب شدیدی دارید و ترشح بینی شما به صورت غیر طبیعی است یا تغییری را در بینایی خود احساس کردید و همچنین دچار سردرد شدید و سفتی گردن هستید لازم است به پزشک خود اطلاع دهید.