ورم بینی بعد از جراحی از شایع ترین اتفاقاتی است که پس از عمل زیبایی بینی پدید می آید. این عارضه در هر فرد متفاوت است ؛ چرا که بینی هر فرد ، جنس و اندازه متفاوتی دارد. همچنین پروسیجر جراحی در افراد مختلف ، بسته به میزان تغییرات خواسته شده ، می تواند ساده تر یا پیچیده تر باشد. اگر شما نیز رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی انجام داده اید و می خواهید بدانید التهاب بینی شما چه زمانی از بین می رود ، در ادامه مطلب همراه ما باشید. در ادامه این مطلب از دکتر شادی جوادی ، جراح بینی خوب در رشت ، مدت زمان ماندگاری انواع تورم بینی ها را با انواع پیچیدگی های جراحی بینی ،  شرح می دهیم. از این رو شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

ورم بینی بعد از جراحی - دکتر شادی جوادی

علت ورم بینی بعد از جراحی زیبایی

ما دو نوع تورم در بینی داریم که پس از عمل زیبایی ، پدید می آید. این دو نوع تورم به نام ورم اولیه و ثانویه شناخته می شوند که هر کدام در نواحی خاصی ایجاد شده و مدت زمان ماندگاری متفاوتی نیز دارند.

ورم اولیه بینی بعد از جراحی به دلیل رفتار تهاجمی که در ساختار بینی شکل گرفته است ، ایجاد می شود. در این ورم ، پوست بینی متورم شده و به مرور زمان از بین می رود. ورم ثانویه که در طی چندین ماه اول (حدود 3 ماه) از بین می رود ، ناشی از تجمع مایع مخاطی درون بینی است.

• نکته !

جهت کاهش تورم ناشی از پروسیجر عمل زیبایی بینی ، مراقبت های بعد از جراحی بینی انجام می شود. این مراقبت ها علاوه بر کاهش دوران نقاهت ، ورم بینی بعد از جراحی را کاهش می دهند.

شرح فرآیند افزایش و کاهش ورم بعد از جراحی بینی

التهاب بعد از رینوپلاستی در طی بازه های زمانی متفاوت ، افزایش و کاهش می یابد. در ادامه بازه های زمانی که در آن ها تورم بیشتر می شود را با ذکر دلیل عملی شرح می دهیم. دقت داشته باشید که این بازه های زمانی حدودی است.

ورم بینی بعد از جراحی طی 7 الی 10 روز اول

پس از خارج شدن متقاضی از ریکاری ، وی در بینی و ناحیه اطراف آن ، تورم نسبتا شدیدی را می بیند و تا حدودی از مشاهده فرم اصلی بینی جلوگیری می کند. با این حال هنوز هم مشخص است که چه میزان بینی کوچک شده و فرم آن حدودا به چه شکل درآمده است.

التهاب روز اول ، پس از گذشت سه روز ، اوج می گیرد و ممکن است نهایت تورم تا 7 الی 10 روز آینده از بین نرود. پس از آن به مرور تورم کاهش می یابد.

• نکته !

اگر مراقبت های لازم بعد از رینوپلاستی را رعایت کنید ، ممکن است شاهد باشید که تورم زودتر از موعد ذکر شده از بین می رود.

ورم بینی بعد از عمل طی 6 هفته اول

پس از گذشت 10 روز ، تولید کلاژن افزایش پیدا می کند و زخم های ناشی از رینوپلاستی به مرور التیام می بخشد. در طی این مدت زمان جهت کاهش تورم یک دست ، باید از چسب بینی استفاده کنید. چسب زدن به بینی ، تورم را به صورت یکنواخت در سطح بینی کاهش می دهد و از ضخیم شدن پوست و در نتیجه دفرمه شدن آن جلوگیری می کند.

پس از پایان 6 هفته اول ، خواهید دید که تورم بینی شما به شکل چشم گیری کم شده است ، اما همچنان کمی از تورم در ساختار آن وجود دارد.

ورم بینی بعد از جراحی طی 6 الی 12 ماه اول

تمام التهاب بعد از عمل بینی در رشت ، بعد از گذشت یکسال اتمام می یابد. هنگامی که استقامت کافی در استخوان بینی ، ایجاد شود ، بینی دیگر متورم نخواهد بود. لذا گرچه در طی این بازه زمانی ، شما می توانید از فرم جدید بینی خود لذت ببرید، اما فرم اصلی آن ، پس از پایان یکسال خود را نشان می دهد.

ورم بینی بعد از جراحی - دکتر شادی جوادی

انواع ورم بینی بعد از عمل

التهاب بینی انواع مختلفی دارد. هر کدام از این انواع نیز مدت زمان ماندگاری متفاوتی دارند. در ادامه هر یک از این تورم ها را شرح می دهیم:

• تورم پوست

پس از آن که طی یک فرآیند تهاجمی ، پوست از اسکلت بینی جدا شد و پس از چسباندن مجدد پوست در اسکلت جدید ، سلول ها شروع به ترمیم نواحی آسیب دیده می کند. لذا تجمع مایع بین سلولی ایجاد می شود. در واقع دلیل ایجاد تورم پوست ، ناشی از یک پروسیجر ترمیمی و طبیعی است که پس از عمل زیبایی بینی ناگزیر ایجاد می شود.

• مدت زمان ماندگاری ورم پوست

این تورم پس از گذشت 1 الی 3 ماه در بینی های استخوانی و در بینی های گوشتی طی مدت زمان طولانی تر از بین می رود.

• ورم کاذب

اگر جراح بینی در اسکلت بینی متقاضی ، تغییرات زیادی اعمال کند ، بینی بیش از پیش متورم می شود. این نوع التهاب که نوعی التهاب کاذب است ، طی مدت زمان طولانی تری از تورم پوستی ، پایان می یابد.

مراقبت های کمک کننده به کاهش ورم بینی بعد از جراحی بینی

ورم بینی بعد ار جراحی - دکتر شادی جوادی

جهت کاهش تورم و جلوگیری از افزایش آن مراقبت هایی وجود دارند. این مراقبت ها تاثیر فوق العاده ای در کاهش التهاب می گذارند :

پیاده روی آرام روزانه

پیاده روی که در آن ضربان قلب بالا نرود ، سبب بهبود گردش خون شده و به کاهش التهاب ، کمک شایانی می کند.

استفاده از کمپرس یخ

کمپرس یخ به صورت موضعی گردش خون را در ناحیه مورد نظر بالا می برد و بدین ترتیب تورم کاهش پیدا می کند.

نحوه صحیح خوابیدن

بهتر است سر از بدن به اندازه 30 تا 45 درجه بالاتر باشد ؛ از این رو دو بالشت در زیر سر خود قرار دهید.

چسب زدن بینی

چسب بینی ، از تولید کلاژن بینی پوست و استخوان در نواحی مهم ، جلوگیری کرده و کاهش یکنواخت التهاب را سبب می شود.

تغذیه صحیح

خوردن آب به اندازه کافی و عدم مصرف خوردنی های تورم آور نظیر نمک ، کاهش بسزایی در ورم بینی بعد از جراحی دارد.

روش هایی برای کاهش ورم بعد از عمل بینی

از استحمام با آب داغ خودداری نماید !

ممکن است برخی افراد عادت به حمام کردن با آب داغ داشته باشند و بعد از جراحی بینی در رشت ، نیز با آب بسیار گرم حمام کنند. در صورتی که استحمام با آب داغ موجب تورم شدید بینی می شود و دوره بهبودی را طولانی تر می کند. به همین دلیل توصیه می شود از این کار اجتناب نمایید. البته لازم به ذکر است که بخار و گرمای به اندازه و کافی به درمان التهاب و درد ناشی از جراحی کمک می کند برای این منظور می توان از کمپرس گرم نیز استفاده نمود. برای استفاده از کمپرس گرم لازم است حتما با بهترین جراح بینی رشت ،مشورت نمایید تا به عوارضی دچار نشوید.

فعالیت خود را محدود کنید !

در دوره نقاهت بعد از عمل بینی باید از انجام فعالیت هایی که موجب افزایش خونرسانی به صورت و بدن می شود خودداری نمایید. به همین دلیل باید حداقل تا یک ماه از بلند کردن اجسام سنگین ، ورزش کردن ، خم شدن و غیره خودداری کنید تا زخم ها به سرعت کاهش پیدا کرده و از بروز تورم پیشگیری نمایید. البته همانطور که قبلا اشاره شد پیاده روی کوتاه و سبک برای افزایش گردش خون توصیه می شود. دقت داشته باشید که پیاده روی به نواحی تحت جراحی فشاری وارد نمی کند به همین دلیل می تواند در بهبودی و کاهش تورم بعد از جراحی بینی مفید باشد.

صبور باشید !

مهم ترین و بهترین راه مقابله با ورم  بینی بعد از جراحی ، داشتن صبر و حوصله زیاد است. باید بدانید که ورم بینی یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است و برای دیدن فرم نهایی بینی تا چندین ماه زمان نیاز دارید. این نکته را در نظر داشته باشید و به روند جراحی به صورت منطقی و واقع بینانه نگاه کنید.

• چرا ورم بینی بعد از جراحی بینی گوشتی بیشتر از بینی استخوانی است؟

بینی های گوشتی پوست ضخیم تر و غضروف و استخوان نرم تری نسبت به بینی های استخوانی دارند. لذا بعد از جراحی زیبایی بینی پوست ضخیم ، کلاژن بیشتری تولید می کند و آب میان بافتی آن نیز بیشتر می شود. این موضوع یکی از دلایل اصلی التهاب زیاد بینی گوشتی است.