تزریق بوتاکس یک پروسه جوانسازی است که امروزه همه با آن آشنایی دارند. بوتاکس در قسمت های مختلف صورت می تواند تزریق شود و چین و چروک های آن ناحیه را کاهش دهد. برای کسب نتیجه مطلوب باید مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را رعایت کنید. از همین رو ما تعدادی از این دستوالعمل ها که مورد تایید دکتر شادی جوادی ، بهترین جراح زیبایی رشت ، می باشد را در ذیل آورده ایم.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

 

اهمیت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چه می باشد ؟

می توان گفت همانطور که مراحل تزریق زیر نظر بهترین جراح زیبایی رشت اهمیت دارد ، انجام مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس نیز بسیار مهم و قابل توجه می باشد و می تواند در نتیجه تزریق و ماندگاری آن تاثیر داشته باشد. توجه به این مراقبت ها از چند نظر دارای اهمیت ویژه می باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است :

  • موجب رسیدن به بهترین نتیجه بعد از این درمان می شود.
  • از عوارض و خطرات بعد از تزریق در امان می مانید.
  • سلامتی بدن حفظ می شود.
  • دوره نقاهت کاهش پیدا می کند.
  • ماندگاری بوتاکس افزایش پیدا می کند.

9 نکته مهم در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

یک – خوابیدن پس از بوتاکس

بعد از تزریق برای خواب و استراحت با مشکل چندانی روبرو نخواهید شد. تنها باید مراقب باشید تا به محل تزریق فشار وارد نشود. به همین منظور به مدت 4 ساعت پس از تزریق کردن بوتاکس ، دراز نکشید و سرتان دا خم نکنید.

دو – ورزش بعد از بوتاکس

پس از تزریق، مانعی برای پرداختن به کارهای روزانه خود ندارید. 4 ساعت پس از پروسه می توانید ورزش های سبکی مانند پیاده روی و یوگا انجام دهید اما پیشنهاد می شود به مدت 24 ساعت به هیچگونه فعالیت سنگین و پر تحرک نپردازید.

سه – لمس صورت 

حداقل تا 4 ساعت پس از تزریق از ماساژ و مالش شدید صورت اجتناب کنید. اما لمس صورت به آرامی مشکلی ایجاد نمی کند.

چهار -استفاده از لوازم آرایشی 

به دلیل آن که بعد از تزریق نباید به صورت فشاری وارد شود، توصیه می شود که تا چند ساعت پس از پایان پروسه از لوازم آرایشی استفاده نکنید.

پنج – قرار گرفتن در معرض نور خورشید

حداقل به مدت 4 ساعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید. زیرا گرمای آفتاب سبب افزایش فشار خون شده و همین امر کبودی و تورم را تحریک می کند. همچنین پیش از خارج شدن از منزل حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

شش- ورم بعد از تزریق

بعد از بوتاکس محل تزریق ممکن است کمی متورم شود که البته نرمال و معمول است. به منظور کاهش تورم در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، بر روی محل مورد نظر به مدت 10 الی 15 دقیقه کمپرس یخ قرار دهید.

هفت – شستن صورت پس از بوتاکس

توصیه می شود به مدت 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس در رشت از ژل و مواد شوینده ملایم برای شستن صورت خود استفاده کنید.

هشت – پروسه های جوانسازی پوست

به مدت 2 هفته پس از تزریق، جهت انجام هیچگونه روند جوانسازی پوست اقدام نکنید؛ زیرا سبب حرکت بوتاکس و پخش شدن آن می شود.

نه – سردرد بعد از تزریق بوتاکس

یکی از شایع ترین اثرات جانبی پس از بوتاکس سردرد می باشد. با مصرف داروی مسکن می توانید این عارضه را تسکین دهید. همچنین اگر دچار سردرد مزمن هستید و از داروی خاصی برای برطرف کردن آن استفاده می کنید، پس از بوتاکس می توانید با توجه به دستور بهترین دکتر زیبایی رشت ، داروی خود را مصرف کنید.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر شادی جوادی

کارهایی که بعد از تزریق بوتاکس نباید انجام دهید

  1. از خوابیدن بر روی صورت پرهیز کنید.
  2. تا 24 ساعت بعد از تزریق صورت خود را نشویید و از آب زدن به مناطقی که تزریق انجام شده است ، خودداری نمایید.
  3. از انجام دادن فعالیت هایی که موجب تعریق می شود ، لازم است دوری نمایید.
  4. از خم کردن سر و دولا شدن در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس خودداری کنید.
  5. انجام فعالیت هایی ضربان قلب را بالا می برد و موجب افزایش گردش خون می شود ، ممنوع است.
  6. از مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل ویتامین E و یا آسپرین و هم چنین نوشیدن چای سبز خودداری کنید.

عوارض ناشی از مراقبت نادرست بعد از تزریق بوتاکس

هرچند که در دنیای امروز این پروسه زیبایی روشی ایمن و کم خطر در نظر گرفته می شود و عارضه جدی و خطرناکی برای فرد ایجاد نمی کند ، اما لازم است حتما به توصیه های دکتر شادی جوادی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی رشت ، بعد از تزریق توجه کنید و مراقبت های آن را جدی بگیرید و رعایت کنید. عدم توجه به این نکات می تواند موجب عوارض شدیدی مثل افزایش سطح کبودی و تورم در ناحیه تحت درمان شود. هم چنین بروز عفونت از مشکلات شایعی است که در نتیجه بی توجهی افراد به وجود می آید. علاوه بر این دستکاری کردن ، فشار دادن و ماساژ دادن این ناحیه می تواند در نتیجه تزریق تاثیر بگذارد و موجب بد فرم و ناخوشایند شدن چهره افراد بعد از تزریق نمودن بوتاکس شود.

چه مدت پس از بوتاکس می توانم درمان هایی مانند فیشال (facials) یا میکرودرمابراسیون (microdermabrasion) داشته باشم ؟

لازم است برای انجام دادن سایر اقدامات زیبایی و درمانی حداقل دو هفته منتظر بمانید و سپس با مشورت دکتر شادی جوادی ، اقدام به انجام فیشال یا میکرودرمابراسیون نمایید. همچنین لازم است از درمان های لیزری و استفاده از مواد شیمایی به مدت دو هفته خودداری کنید.

سایر مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

  • تا 24 ساعت پس از تزریق نوشیدنی الکلی مصرف نکنید و سیگار نکشید.
  • به مدت 24 ساعت پس از تزریق، از داروها و مکمل هایی که موجب رقیق شدن خون می شوند استفاده نکنید.
  • حداقل تا 4 ساعت پس از بوتاکس به سونا، حمام آب گرم، حمام آفتاب و جکوزی نروید؛ چرا که گرما باعث افزایش کبودی و ورم می شود.
  • در 4 ساعت ابتدایی، به صورت کاملاً صاف بنشینید و از خم شدن به جلو یا عقب امتناع کنید. همچنین در این مدت عضلات محل تزریق را به آرامی تکان دهید تا بوتاکس به آن عضلات نفوذ کند.
  • ترجیحاً به مدت 24 ساعت از محصولات پوستی خود استفاده نکنید.
  • اگر تزریق کردن بوتاکس در اطراف لب بالایی صورت گرفته باشد، به مدت 2 هفته در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس نباید برای نوشیدن از نی استفاده کنید.
  • در صورت انجام این پروسه در ناحیه پیشانی و میان دو ابرو، به هیچ عنوان از هد بند استفاده نکنید. زیرا به آن نواحی فشار وارد می کند و سبب حرکت بوتاکس در زیر پوست می شود.
  • در صورت تزریق نمودن بوتاکس در اطراف چشم، به مدت 24 ساعت چشم های تان را مالش ندهید و به طور کلی از لمس آن ها اجتناب کنید. زیرا امکان دارد که بوتاکس در زیر پوست حرکت کند و وارد کاسه چشم شود.

سوالات متداول در رابطه با مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

  • آیا می توان بعد از انجام این پروسه زیبایی از روش های لایه برداری پوست مثل میکرودرم کمک گرفت ؟

به صورت کلی به دلیل حساس شدن و تحریک پذیری پوست لازم است ، استفاده از هر نوع ماده شیمایی و لایه بردار را کنار بگذارید. همچنین سایر روش های زیبایی و جوانسازی پوست نیز با تحریک کردن پوست همراه بوده و لازم است حداقل دو هفته بین زدن بوتاکس و انجام این پروسه های زیبایی فاصله باشد. توصیه می شود در صورتی که به تازگی تزریق بوتاکس انجام داده اید و قصد درمان با روش های زیبایی دیگر را دارید ، حتما این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.

  • تا چند روز بعد از بوتاکس نمی توان لیزر صورت انجام داد ؟

در رابطه با لیزر صورت نیز بهتر است تا دو هفته صبر شود.

  • چگونه می توان کبودی و درد ناشی از بوتاکس را کنترل نمود ؟

یکی از رایج ترین روش های موثر در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس در کاهش ورم و کبودی ها بعد از انجام این پروسه ، استفاده از کمپرس یخ به صورت غیر مستقیم می باشد. دقت داشته باشید که هرگز را یخ را در تماس مستقیم با نواحی تحت درمان قرار ندهید ؛ چرا که این موضوع سبب تحریک شدن بیشتر پوست و بروز عارضه می شود.

  • چه مدت بعد از بوتاکس زدن می توان از کرم های ضد لک و یا کرم های روشن کننده در شب استفاده نمود ؟

بعد از گذشت 24 ساعت می توانید روتین پوستی خود را داشته باشید و استفاده از محصولات مراقبتی پوست بعد از یک روز مانعی ندارد ، با این حال اگر نگرانی در این خصوص دارید و یا در ارتباط با استفاده از کرم های درمانی خود سوالی دارید ، می توانید با دکتر شادی جوادی ، جراح زیبایی خوب در رشت ، مشورت نمایید.