بسیاری از مردم چال گونه را نشانه زیبایی می دانند. برخی افراد به طور طبیعی بر روی گونه یا گونه های خود چال دارند و برخی دیگر با انجام جراحی ، آن را بر روی گونه های خود ایجاد می کنند. برای دست یافتن و حفظ نتیجه ، مراقبت های بعد از جراحی چال گونه بسیار مهم تلقی می شوند. از همین رو ما در ذیل به تعدادی از مهم ترین نکات مراقبتی بعد از این جراحی زیبایی که مورد تایید دکتر شادی جوادی ، بهترین جراح زیبایی در رشت ، می باشد اشاره کرده ایم. پس از جراحی ، چال گونه قابل مشاهده خواهد بود. اما شکل نهایی آن حدوداً 2 ماه بعد از عمل نمایان می شود. بخیه های بکار برده شده طی این جراحی کشیده نمی شوند و بعد از مدتی خود به خود جذب می شوند.

مراقبت های بعد از جراحی چال گونه - دکتر شادی جوادی

مراقبت های بعد از جراحی چال گونه چیست ؟

جراحی چال گونه در رشت ، تحت بی حسی موضعی انجام می پذیرد و فرد پس از اتمام آن می تواند به خانه بازگردد.

ملاقات با پزشک پس از جراحی

حدود 1 الی 2 هفته پس از عمل ، جراح برای شما یک نوبت تعیین می کند. از این رو باید در موعد مقرر به او مراجعه کنید. جراح با معاینه محل جراحی از مطلوب بودن روند بهبودی اطمینان حاصل می کند.

رژیم غذایی مایعات

از موارد مهم در مراقبت های بعد از جراحی چال گونه ، رعایت رژیم غذایی می باشد. از آن جایی که در دوره نقاهت به سر می برید و برش ها و بخیه های موجود در درون دهان شما باید بهبود یابند ، بهترین دکتر زیبایی در رشت ، توصیه می کند تا 5 روز پس از جراحی ، نوشیدنی و غذاهای آبکی مانند سوپ مصرف کنید. همچنین برای نوشیدنی ها از نی استفاده نکنید. ضمناً در این مدت بهتر است از مصرف غذاهای تند و پر ادویه و نیز مرکبات خودداری کنید.

بازگشت به محل کار

بسیاری از افراد می توانند یک روز پس از جراحی به سرکار بروند؛ هرچند پیشنهاد می شود یک الی دو روز مرخصی بگیرید تا تورم و قرمزی محل جراحی کمی کاهش یابد.

فعالیت های فیزیکی

در حالی که برای انجام فعالیت های سبک هیچ مانعی وجود ندارد ، اما توصیه می شود به مدت 1 الی 2 هفته از پرداختن به فعالیت های فیزیکی پر تحرک اجتناب کنید. بهتر است تا تکمیل دوره بهبودی ، حرکات عضلات صورت خود را نیز محدود کنید.

دارو های موزد نیاز در مراقبت های بعد از جراحی چال گونه

پس از جراحی چال گونه ، درد و کوفتگی در محل جراحی طبیعی است ؛ بخصوص در 5 تا 7 روز اول. پزشک برای تسکین درد ها ، برای شما دارو مسکن تجویز می کند. به منظور جلوگیری از بروز عفونت نیز می توانید از داروهای آنتی بیوتیکی که توسط پزشک تجویز شده است ، استفاده کنید.

کمپرس یخ

در طول دوره ریکاوری و مراقبت های بعد از جراحی چال گونه ، تورم و قرمزی صورت امر غیرمعمولی محسوب نمی شود. جهت کاهش این اثرات می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. البته ورم و قرمزی صورت پس از چند روز خود به خود از بین می روند.

رعایت بهداشت صورت

هنگام شستشوی صورت خود بعد از عمل ، چال گونه و نواحی اطراف آن را به آرامی لمس کرده و شستشو دهید. تا بهبودی کامل و جذب بخیه ها ، از اسکراب پوست نیز امتناع کنید. همچنین پزشک نحوه مسواک زدن در این دوره را به شما آموزش می دهد. برای از بین بردن جرم و باکتری های درون دهان نیز می توانید از دهان شویه استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از جراحی چال گونه

یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی چال گونه ، رعایت بهداشت دهان و دندان ها می باشد. مسواک زدن و استفاده از دهانشویه به منظور جلوگیری از ایجاد هر گونه باکتری در دهان تا چند بار در روز توصیه می شود. بهتر است بعد از مصرف هر ماده غذایی دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید و دهان خود را به خوبی آب بکشید. رعایت این موارد در دوران نقاهت بعد از عمل چال لپ ، اهمیت زیادی دارد به همین علت نباید نسبت به رعایت این موارد بی توجه باشید.

تورم ناشی از جراحی چال گونه

تورم در صورت و گونه ها در روزهای ابتدایی بعد از عمل چال گونه ، کاملا طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارد. این مسئله به مرور در طی یک هفته برطرف می شود. برای کمک به کاهش تورم در این دوران می توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید و برای استراحت کردن و خوابیدن ، دو بالش در زیر سر خود قرار دهید به صورتی که سر شما بالاتر از بدنتان قرار بگیرد.

سایر مراقبت های بعد از جراحی چال گونه

• بعد از انجام این جراحی ، تا مدتی احساس بی حسی در دهان ، صورت و گونه ها خواهید داشت به همین دلیل توصیه می شود تا زمانی که بی حسی برطرف نشده از مصرف غذاهای خیلی گرم و یا خیلی سرد خودداری نمایید ؛ زیرا احتمال وارد شدن آسیب به نواحی تحت جراحی وجود دارد.
  • با مشورت پزشک یک دهانشویه مرغوب تهیه نمایید و بعد از مصرف نوشیدنی و غذاها برای تمیز کردن دهان خود از آن استفاده کنید.
  • داروهایی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است را به موقع مصرف نمایید.
  • در صورتی که احساس درد شدیدی داشتید با مشورت پزشک می توانید از پاراستامول استفاده نمایید و اگر موثر نبود حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که در ناحیه جراحی شده بعد از اتمام عمل چال گونه ، علائم عفونت مشاهده کردید ؛ لازم است به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از صحبت کردن زیاد و خندیدن شدید تا زمان بهبودی ، خودداری نمایید.