از آنجایی که عمل زیبایی بینی در ایران بسیار پرطرفدار است ، موجب می شود تا در همین راستا دغدغه ها و سوالات متفاوتی ایجاد شود. یکی از سوالات پر تکرار در رابطه با ورزش بعد از جراحی بینی است. در واقع چه موقع بعد از عمل بینی مجاز به ورزش کردن هستیم ؟ چه ورزش هایی بعد از جراحی زیبایی بینی مجاز هستند ؟ ممکن است ورزش کردن موجب آسیب به بینی شود ؟ در ادامه این مطلب از دکتر شادی جوادی ، بهترین جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی رشت ، قصد داریم به تمامی پرسش های شما عزیزان در همین رابطه پاسخ دهیم. امیدوارم مطالعه این مقاله اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهد.

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر شادی جوادی

 چه ورزش هایی بعد از عمل بینی ، ممنوع هستند ؟

  • برخی از فعالیت های ورزشی تا مدتی بعد از عمل جراحی به صورت قطع ممنوع هستند. از جمله این ورزش ها می توان به دوچرخه سواری ، دویدن ، پرش و ورزش های رزمی اشاره نمود. به صورت کلی تمامی ورزش هایی که نیاز به تنفس شدید دارند ، در این دوره ممنوع می باشند ؛ چرا که منجر به زخم و التهاب در بینی می شود. لازم به ذکر است می توانید برای پیشگیری از ایجاد لخته های خون به صورت روزانه پیاده روی کوتاه مدت و آرامی داشته باشید.
  • همچنین باید از انجام ورزش هایی که با خم کردن سر همراه است ، تا مدتی خودداری نمایید. ورزش های هوازی و یا بدنسازی که با بلند کردن وزنه و خم کردن سر همراه هستند تا 2 هفته بعد از عمل بینی در رشت ، ممنوع می باشد. دقت داشته باشید پس از آن نیز بهتر است تا زمان بهبودی کامل از بلند کردن وزنه های بیش از 2 کیلوگرم خودداری نمایید.
  • در رابطه با ورزش هایی که با توپ همراه هستند نیز حداقل به 6 هفته زمان نیاز دارید ؛ بنابراین انجام ورزش هایی مثل فوتبال ، والیبال ، بسکتبال تا 6 هفته امکان پذیر نیست.
  • در موضوع ورزش بعد از جراحی بینی باید بدانید ، شیرجه زدن و شنا کردن در استخر نیز خطرناک می باشد. بعد از 2 ماه مجاز به شنا کردن هستید ، اما در رابطه با شیرجه زدن باید تا زمانی که ترمیم بینی شما کامل شود ، صبر نمایید.

فعالیت های مجاز بعد از جراحی بینی

  • در 24 ساعت اولیه بعد از جراحی بینی لازم است ، استراحت کاملی داشته باشید ؛ چرا که به دلیل داروی بیهوشی امکان خواب آلودگی وجود دارد.
  • بعد از یک روز می توانید در منزل به آرامی قدم بزنید ، اما باید دقت کنید از خم شدن و یا بلند کردن هر جسم سنگینی خودداری نمایید.
  • توصیه می شود هفته اول بعد از جراحی بینی در رشت ، را در منزل بمانید و استراحت کنید. اما اگر به هر دلیلی مجبور به شروع فعالیت کاری خود هستید ، بعد از گذشت 3 روز با در نظر گرفتن شرایط ممکن و با حداقل فعالیت بدنی می توانید کارهای خود را پیش ببرید.
  • بعد از یک هفته بهتر است تا یک ساعت در روز پیاده روی داشته باشید.
  • در هفته 4 ام بعد از عمل زیبایی بینی ، می توانید ورزش دوچرخه سواری و یوگا را در صورتی که با حرکات شدیدی همراه نباشند ، انجام دهید. نباید در هنگام ورزش یوگا حرکاتی انجام دهید که نیاز به خم کردن سر دارند چرا که خم شدن سر موجب افزایش گردش خون در صورت شده و ممکن است سبب خونریزی از بینی و یا تورم بافت های بینی شود.
  • ورزش هایی مثل والیبال ، تنیس روی میز ، شنا و ایروبیک بعد از گذشت 2 ماه مجاز است. این دسته از ورزش ها از آنجایی که با فعالیت های زیادی همراه هستند و یا خطر برخورد توپ با صورت و بینی وجود دارد به هیچ عنوان تا پیش از ماه دوم توصیه نمی شود.
  • در رابطه با ورزش بعد از جراحی بینی در رشته های فوتبال و بسکتبال نیز باید گفت ، بعد از 4 ماه می توانید به سراغ ورزش هایی مثل بسکتبال و یا فوتبال بروید.
  • در رابطه با ورزش هایی مثل کشتی ، بوکس و کاراته بهتر است 6 ماه الی 1 سال صبر شود تا بینی به خوبی شکل خود را حفظ نماید. تا اگر ضربه ای به بینی وارد شد ، دچار مشکل جدی نشوید. توصیه می شود حتما از کلاه های محافظ و ضربه گیر استفاده نمایید تا مشکلی ایجاد نشود.
  • بعد از یک سال بینی شما استحکام لازم را داشته و می توانید به انجام فعالیت های ورزشی و تخصصی خود بازگردید.

آیا ورزش بعد از جراحی بینی باعث ورم می شود ؟

بعد از بازه زمانی اعلام شده ممکن است در روزها ابتدایی که بعد از عمل بینی ، ورزش می کنید ، بینی شما دچار مقدار کمی تورم شود به مرور زمان بدن به شرایط موجود عادت کرده و از میزان تورم کاسته می شود. بنابراین تا زمانی که احساس خستگی شدید و بیحالی نمی کنید ، ورزش کردن مانعی ندارد. اگر احساس می کنید بینی شما گز گز می کند و یا بی حس شده است ، این موضوع به افزایش گردش خون ارتباط داشته و اگر احساس درد داشتید توصیه می شود مدت زمان بیشتری به بدن خود فرصت دهید تا ریکاوری شود و سپس به انجام فعالیت های ورزشی خود بپردازید.

آیا سونا و بخار بعد از عمل بینی مناسب است ؟

از موارد مهم در ورزش بعد از جراحی بینی در رابطه با سونا و جکوزی می باشد. از آنجایی که سونا و بخار آب موجب اتساع عروق بینی می شود. این کار سبب تورم در بینی خواهد شد به همین دلیل توصیه می شود تا 4 الی 6 هفته از رفتن به سونا و جکوزی خودداری نمایید. همچنین حمام کردن با آب بسیار گرم و داغ که موجب ایجاد بخار زیادی در حمام می شود به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

می توان بعد از جراحی بینی ، پیلاتس انجام داد ؟

به صورت کلی انجام ورزش هایی که با ضربه و یا افزایش ضربان قلب همراه نیست بعد از 3 هفته مجاز است. وارونگی ورزش پیلاتس از یوگا کمتر بوده ؛ بنابراین بعد از 3 هفته می توانید این تمرین را با توجه به شرایط ممکن انجام دهید.

آیا بعد از جراحی بینی می توانم فوتبال بازی کنم ؟

ورزش فوتبال از آنجایی که با دویدن ، خم کردن سر و احتمال وارد شدن ضربه و توپ به بینی همراه است باید نسبت به آن توجه شود به همین دلیل توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل صبر کنید.

دراز و نشست بعد از جراحی بینی

بافت و اعصاب متورم بینی حداقل به 7 هفته زمان نیاز دارد تا به حالت اولیه خود باز گردد. به همین دلیل بهتر است بعد از 7 الی 8 هفته ، تمرینات و حرکات کششی و ورزشی را آغاز کنید. یکی از ورزش های خانگی پرطرفدار ، تمرین دراز و نشست است این تمرین بر روی نقاط مختلفی از بدن فشار وارد می کند به همین دلیل توصیه می شود در رابطه با شروع ورزش بعد از جراحی بینی ، حتما با بهترین جراح زیبایی بینی در رشت ،مشورت نمایید. بهتر است موارد زیر را در هنگام انجام این تمرین در نظر داشته باشید :

  • از انجام حرکات دراز و نشست روی زمین سفت خودداری کنید.
  • تمرینات را با زمانبندی کوتاه شروع نمایید.
  • اگر احساس بی حسی و فشار روی بینی داشتید بهتر است تا زمان بهبودی آن را متوقف نمایید.
  • از قلاب کردن دست ها در هنگام انجام این تمرین در پشت سر پرهیز کنید.

تاثیر پیاده روی در کاهش ورم بینی

پیاده روی به گردش خون کمک کرده و از طرفی فشار زیادی به بدن و بینی وارد نمی کند. به همین دلیل پیاده روی 30 دقیقه تا 1 ساعت در روز علاوه بر افزایش سلامتی بدن می تواند در کاهش تورم بینی نیز بسیار تاثیر گذار باشد و از موارد توصیه شده در رابطه با ورزش بعد از جراحی بینی است که باید به آن توجه شود.