چسب زدن به بینی یکی از اقدامات مهم برای مراقبت از فرم بینی است. این اقدام که بعد از انجام  جراحی زیبایی بینی انجام می شود ، تورم و التهاب بینی را تا حدودی کنترل می کند. در واقع این اقدام از رشد پوست و بافت نرم آن جلوگیری می کند. اما این نوارهای چسبی روی بینی چه مدت باید باقی بماند ؟ همچنین نحوه زدن چسب در بینی چگونه است ؟ در این مطلب از دکتر شادی جوادی ، بهترین جراح بینی رشت ، به آموزش چسب زدن بینی می پردازیم ؛ همچنین در کنار آن نکات کلیدی این فرآیند را شرح می دهیم. از این رو توجه شما را برای ارائه مطالب بیشتر به ادامه مقاله جلب می کنیم.

 

چسب زدن به بینی - دکتر شادی جوادی

آموزش چسب زدن به بینی

مرحله اول : انتخاب نوار چسب مناسب

برای چسب زدن به بینی ابتدا باید نوار چسبی مناسب انتخاب کنید. بهترین آن است که انتخاب شما نوار ضد حساسیت با عرض حدود 1 تا 1.5 سانتی متری باشد. همچنین یکی از بهترین برندها چسب ضد حساسیت میکروپور است.

مرحله دوم : تمیز کردن پوست صورت

ابتدا به کمک آب و صابون صورت خود را از هر گونه آلودگی پاک کنید. پس از آن پنبه ای را به الکل آغشته کنید و آن را به آرامی روی بینی خود قرار دهید. پس از انجام این مراحل ، اجازه دهید پوست صورت و بینی کاملا خشک شود.

مرحله سوم : تقسیم بندی نوار های چسبی به ابعاد لازم

  • به طور کلی شما نیازمند 6 تا 8 قطعه نوار با ابعاد 3 الی 4 سانتی متری هستند.
  • همچنین 2 تکه بزرگ تر به ابعاد 10 تا 12 سانتی متری برش دهید.

مرحله چهارم : چسباندن چسب روی بینی

  • ابتدا یکی از نوار های چسبی 3 الی 4 سانتی متری را بردارید ؛ آن را در بالاترین قسمت بینی و در عرض بچسبانید.
  • نوار بعدی را در زیر نوار بالایی و در عرض بچسبانید. دقت داشته باشید که نوار دوم باید روی نصف نوار اول را بگیرد. ( این همپوشانی بسته به اندازه بینی شما می تواند کمتر نیز باشد.)
  • نوار سوم نیز به صورت عرضی و در پایین دو چسب بالایی قرار می گیرد. این چسب نیز باید در قسمتی از نوار بالایی همپوشانی داشته باشد.
  • در چسب زدن به بینی ، بسته به طول بینی شما ، ممکن است سه یا چهار نوار چسبی در عرض بینی چسبیده شود.
  • نوبت به چسب های بزرگ تر با طول 10 تا 12 سانتی متری می رسد.
  • اولین چسب بزرگ را بردارید ، این نوار به شکل U باید در بینی قرار گیرد.
  • ابتدا از زیر بینی شروع کنید ؛ وسط آن را در زیر بینی قرار دهید و دو سمت باقی مانده آن را در اطراف بینی به صورت و تا زیر چشم ادامه دهید.
  • چسب دوم 10 تا 12 سانتی متری را جهت همپوشانی چسب اول ، روی آن قرار دهید.
  • پس از آن انگشتان خود را به آرامی و بدون ایجاد فشار ، روی چسب بکشید.
  • توجه داشته باشید که نوار چسبی نباید روی حفره های بینی قرار بگیرند.
  • اکنون مجدد نوار های 3 تا 4 سانتی متری را مانند دستور قبلی روی بینی قرار دهید ؛ با این تفاوت که این بار باید از پایین به بالا نوار ها را در عرض بینی بچسبانید.
  • در پایان قسمت های اضافه ای که از نوک بینی و اطراف آن بیرون زده است را با قیچی برش دهید.

 

چسب زدن به بینی - دکتر شادی جوادی

  • توجه !

روش های زیادی برای چسب زدن به بینی وجود دارد که هر شخصی بسته به توصیه بهتریج جراح زیبایی رشت ، فرم بینی و احساس نیاز خود ، آن را انجام می دهد. اما این روشی که در این مقاله شرح داده شد ، قابلیت استفاده در تمامی بینی ها را دارد.

فواید چسب زدن به بینی

کمک به فرم گیری بهتر

کاهش تورم یکنواخت

جلوگیری از افزایش التهاب

ممانعت از خونریزی در زیر پوست

پس از چسب زدن به بینی آن را چگونه جدا کنیم؟

  • قبل از جدا کردن نوار چسبی از بینی ، آن را به وسیله الکل یا آب کمی خیس کنید.
  • اجازه دهید نوار چسب کمی خیسی را به خود جذب کند.
  • پس از آن که به اندازه کافی نرم شد ، موچین مناسبی در دست بگیرید.
  • انتهای چسب بینی را با کمک موچین گرفته و به آرامی 180 درجه آن را برگردانید.
  • نوار چسب ها را تک به تک جدا کنید.
  • نکته !

گاهی پس از خیس شدن نوار چسب ، هنگامی که قسمتی از نوار را بلند می کنید ، کل نوارها به صورت یکجا و قالبی از بینی جدا می شوند.

 

چسب زدن به بینی - دکتر شادی جوادی

تعویض چسب بینی

در دو هفته اول پس از عمل زیبایی بینی ، استفاده از این نوارها بینی ضروری است. پس از آن با توجه به تشخیص پزشک و شرایط التهاب بینی ، ممکن است این اقدام تمدید شود یا آن که دیگر نیازی نباشد. اگر بخوایم مدت زمان چسب زدن به بینی را به طور دقیق تر برسی کنیم ، باید بگوییم که پس از جراحی بینی استخوانی ، بهترین دکتر عمل بینی رشت ، به مدت 4 هفته انجام این پروسه را توصیه می کند و پس از عمل بینی گوشتی ممکن است بینی 6 تا 8 هفته فرآیند مذکور تکرار شود. کسانی که پوست بینی شان چربی معمولی دارد ، یک روز در میان نیازمند تعویض نوار چسب هستند. افرادی که پوست چربی دارند ، به دلیل ترشح چربی بالا پوست ، نوار بعد از مدت کوتاهی شل می شود. بدین سبب بهتر است هر روز چسب بینی خود را تعویض کنند. افرادی با پوست خشک می توانند هر سه روز یک بار ، به تعویض نوار چسب اقدام کنند.

اهمیت چسب زدن به بینی بعد از برداشتن اسپیلنت یا گچ بینی

بینی بعد از برداشتن گچ ، دارای تورم بسیار زیادی است ، چسب زدن به بینی در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است و به پوست کمک می کند تا به اسکلت و ساختمان جدید خود عادت کرده و با آن هماهنگ شود. چسب زدن به دماغ به کنترل تورم بینی به ویژه قسمت نوک بینی کمک می کند و موجب کاهش ضخامت پوست بعد از عمل می شود. استفاده از این روش ساده و ارزان قیمت بوده و برای دستیابی به بهترین نتیجه از عمل بینی در رشت ، راهکاری بسیار مفید است.

آیا چسب بینی را باید محکم زد ؟

سفت و یا شل زدن و همچنین اشتباه چسب زدن بینی ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود در جلسات اولیه حتما این عمل را نزد بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی رشت ، انجام دهید و زمانی که به خوبی نحوه چسب زدن را آموختید ، خودتان اقدام به تعویض چسب در منزل نمایید. در صورتی که چسب زدن به بینی با فشار زیادی همراه باشد ، این عمل موجب ایجاد چین هایی روی پره بینی شده که بعد از برداشتن چسب نیز ، آثار آن روی بینی قابل مشاهده است. همچنین در صورتی که فشار یکسانی به هر دو طرف بینی وارد نشود ، موجب می شود تا ورم یک سمت بینی فروکش کرده و تورم در سمت دیگر بینی باقی بماند که این عمل موجب نامتقارن به نظر رسیدن بینی خواهد شد. در صورتی که چسب بینی خود را شل بچسبانید ، در عمل فرقی با چسب نزدن به بینی نمی کند و در نهایت میزان تورم بینی کنترل نخواهد شد.

خطرات چسب زدن به بینی در طولانی مدت را بشناسید !

همانطور که چسب زدن به بینی نقش پر رنگی در کاهش تورم به خصوص در بینی های گوشتی دارد ، استفاده طولانی مدت از آن ها نه تنها منجر به بروزمشکلات ظاهری در پوست می شود بلکه بار روانی زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت. در نتیجه اگر چسب را برای مدت طولانی روی بینی نگه دارید ، ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود که شامل موارد زیر است :

تحریک پوست : استفاده طولانی مدت از چسب می ‌تواند باعث تحریک پوست شده و خود را با علائمی نظیر قرمزی ، خشکی یا التهاب پوست آشکار کند.

آلرژی : برخی افراد ممکن است به مواد موجود در چسب حساسیت داشته که باعث ایجاد واکنش ‌های آلرژیک مانند خارشو تاول ‌های پوستی می شود.

آسیب به پوست : در صورتی که چسب قوی باشد جدا کردن آن نیز از مسئله دیگری است که باعث کشیدگی پوست بینی می شود. این عامل در دراز مدت ترک ‌های پوستی را روی بینی ایجاد می کند.

انسداد منافذ پوستی : چسب ممکن است منافذ پوست را ببندد و مانع از تنفس طبیعی پوست شود که منجر به جوش و آکنه شده و فرد را به استفاده از پماد های موضعی ناچار می کند.

آسیب به مویرگ‌ ها : استفاده طولانی مدت از چسب می ‌تواند به مویرگ‌ های کوچک در پوست آسیب برساند و باعث کبودی یا خون ‌مردگی شود.

عفونت : اگر پوست زیر چسب به هر دلیلی آسیب ببیند یا زخم شود ، احتمال ایجاد عفونت نیز وجود دارد.

برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می ‌شود از چسب‌ ها به طور مداوم و برای مدت طولانی استفاده نکنید و در صورت نیاز، پوست را به طور منظم تمیز کنید.

سوالات متداول

  • چرا زمانی که چسب از روی بینی برداشته می شود ، بینی ورم می کند ؟

ممکن است بسیاری از افراد این تصور را داشته باشند که با برداشتن چسب ، بینی آن ها دچار تورم می شود. در حالی که این تصور اشتباه بوده و این عمل با هدف کنترل تورم بینی در دوره ریکاوری و همچنین حفاظت از بینی انجام می شود. در حالت کلی چسب زدن تاثیری در شکل گیری بینی ندارد. برای کم کردن تورم بینی لازم است چسب ها با فشار ملایمی روی بینی چسبانده شوند.

  • بهترین زمان چسب زدن به دماغ چه زمانی است ؟

هنگام شب ، التهاب و تورم بینی افزایش می یابد. بدین سبب بهتر است قبل از خواب از چسب بینی استفاده کنید. در این صورت هنگام صبح ، شاهد التهاب کم بینی یا عدم التهاب در آن خواهید بود. این نکته یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی است.

  • با حساسیت در زمان چسب زدن به بینی چه کنیم؟

کسانی که پوست حساسی دارند ، ممکن است به بعضی از نوارهای بینی حساسیت نشان دهند ؛ اما خوشبختانه نوار چسب های زیادی با برندهای گوناگون و حتی با قابلیت ضد حساسیت در بازار وجود دارد. بدین ترتیب در صورت حساسیت ، پیشنهاد می دهیم از نوارهای ضد حساسیت بینی استفاده کنید.