به فرآیند سیاه شدن پوست بینی که در اثر عدم اکسیژن رسانی به بافت های زنده اتفاق می افتد ، نکروز بینی گفته می شود. باید بدانید مرگ بافت بینی بعد از جراحی ، اتفاق بسیار نادری است که به دلایل مختلفی خود را آشکار می سازد. یکی از مهم ترین دلایل ، عدم مراجعه به پزشک ماهر است ؛ زیرا جراح بی تجربه تغییرات را به گونه ای اعمال خواهد کرد که سلول های اکسیژن و مواد مغذی ، به طور کافی به بافت های بینی انتقال پیدا نمی کنند.

نکروز بینی - دکتر شادی جوادی

دلایل ایجاد نکروز بینی را توضیح دهید ؟

حال که در بخش قبل با مهم ترین دلیل ایجاد نکروز بعد از جراحی بینی آشنا شدید ، زمان آن رسیده است که در دامنه گسترده تری این موضوع را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم :

عفونت : وجود هر نوع عفونتی که در طی آن پوست به رنگ سیاه متمایل شود ، عاملی بر ایجاد نکروز بینی می باشد. اغلب این عفونت های قارچی، موکورمایکوزیس وعفونت سینوس ها هستند.

ترومای فیزیکی در بینی : در صورتی که بینی ضربه خورده یا دراثر مراجعه به پزشک نابلد تحت جراحی های پیچیده قرار گرفته باشد ، نکروز رفته رفته خود را اشکار می سازد. در واقع منظور از جراحی پیچیده این است که بافت های بینی به طور قابل توجهی حذف یا تخریب شده باشند.

اختلال در جریان خون : ابتلا به بیماری هایی نظیر آترواسکلروز یا لخته های خونی به دلیل قطع جریان خون در بافت ها، احتمال خطر نکروز بینی را افزایش می دهند.

استفاده از مواد مخدر : بدون شک ایجاد نکروز در فردی که به بیماری اعتیاد مبتلا است بیشتر از سایرین است. به عنوان مثال افراد معتاد به کوکائین به دلیل آنکه از طریق بینی مواد را مصرف می کنند ، به بافت ها آسیب رسانده و باعث تیره شدن پوست و مرگ بافت بینی می گردند.

ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای : ابتلا به هر نوع بیماری که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد ، ممکن است خطر ایجاد نکروز را در پی داشته باشند. به عنوان مثال این عارضه در افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر گرانولوماتوز با پلی ‌آنژیت بیشتر اتفاق می افتد.

تزریق فیلر غیر استاندارد : اگر پزشک شما در اثر بی تجربگی ، فیلر را به داخل شریان خون تزریق کند ، این عامل منجر به مسدود شده جریان خون به بینی و مرگ بافت ها می شود . همچنین استفاده از فیلرهایی که توسط سازمان بهداشتی تایید نشده اند با ایجاد واکنش های الرژیک، نکروز را ایجاد خواهد کرد.

علائم نکروز بینی در نگاهی کوتاه

شایع ترین علائم نکروز بینی را می توانید در این بخش بخوانید :

• عفونت در داخل بینی
  • ایجاد خونریزی و قرمزی بر روی پوست بینی
  • ایجاد زخم باز بر روی بینی
  • پوسته پوسته شدن و خشکی شدید بینی

در انتها در نظر داشته باشید که کبودی های حاصل بعد از جراحی را با نکروز اشتباه نگیرید ؛ زیرا این دو عارضه از نظر ظاهر و درمان کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

چطور از ایجاد نکروز بینی جلوگیری کنیم ؟

با وجود آنکه نکروز بینی در موارد بسیار نادری اتفاق می افتد ؛ اما اطلاع از اقدامات پیشگیرانه در این زمینه بر همگان واجب است. به طور کلی شما می توانید با رعایت این سه نکته از ایجاد آن در بینی جلوگیری کنید :

رعایت مراقبت های توصیه شده : جدی گرفتن توصیه های پزشک و انجام مراقبت های لازم نظیر شستشو به موقع بینی از ایجاد نکروز جلوگیری خواهد کرد ؛ زیرا اینکار از تجمع عفونت و ترشحات مخرب جلوگیری خواهد کرد.

درمان به موقع تروما : در صورت ایجاد آسیب یا ضربه به بینی ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمان هرچه سریع تر برای شما انجام شود.

عدم استعمال دخانیات : همانطور که در بخش قبل نیز ذکر کردیم استعمال مواد مخدر و دخانیات دلیل مهمی بر ایجاد نکروز بینی هستند، در نتیجه برای کسب نتیجه مطلوب و حفظ سلامت جسمی ، مصرف آن را هر چه سریع نر قطع کنید.

آیا نکروز بینی درمان دارد ؟

خوشبختانه نکروز بینی قابل درمان بوده ؛ اما روش درمان آن مقداری پر چالش است و باید توسط یک تیم پزشکی متخصص انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. این تکنیک های درمانی شامل چندین مرحله است :

1. در مرجله اول نیاز است تا به درمان عفونت ها اقدام کرده و پس از آن به فکر درمان این عارضه باشید . به همین منظور پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که به شما در از بین بردن هرگونه عفونت کمک خواهد کرد.
  2. مرحله دوم با توجه به میزان بافت نکروز ایجاد شده تعیین می گردد ، به گونه ای که اگر بخش اندکی از پوست مورد آسیب قرار گرفته باشد ، می توان از غضروف دنده یا گوش به بینی پیوند انجام شود.
  3. مرحله سوم برای آن دسته از افرادی کاربرد دارد که بافت نکروز زیادی روی بینی خود داشته و پیوند از بافت های طبیعی بدن برای آن ها کارآمد نباشد. در این زمان استفاده از پروتز در صورتی کمک کننده است که عفونت در ناحیه مورد نظر وجود نداشته باشد.